keskiviikko 22. elokuuta 2012

häämatka osa 1

Häämatkamme suuntautui Balille ja sieltä Singaporeen. Olimme matkalla 2 viikkoa, mutta aika tuntui paljon pidemmältä. Koimme ja näimme paljon mielettömiä asioita, emmehän olleet aikaisemmin Aasiassa käyneet.

Matkamme aikana yövyimme kolmessa eri hotellissa, joten ajattelimme jakaa matkakertomuksen selkeästi useampaan osaa, ainakin siis 3 osaan.

Lähdimme häämatkalle häiden jälkeisenä maanantaina. Lensimme Singaporeen Zurihin kautta (tyhmä juttu, toivottavasti oli edullisempi näin, kuin suoralento) josta oli muutaman tunnin lento Balin pääkaupunkiin Denpasariin.  Matka meni yllättävän helposti ja kivuttomasti. Lensimme Singapore Airlinesilla, joka on varmaan maailman paras lentoyhtiö, niin hyvää palvelua lennoilla saimme.
 Ensikosketus kuumiin pyyhkeisiin.
Kuumia pyyhkeitä annettiin mm. hotelleissa ja ravintoloissa.

Lennon menu.

Singapore Airlines antoi meille hääkakun.

Meillä oli Balin lentokentällä Kaleva Travelinsin toimesta hankittu fast track-palvelu, eli meidän ei tarvinnut jonottaa laisinkaan viisumijonossa. Mieletön palvelu, sillä kuulemamme mukaan jonotus voi joskus kestää todella pitkään. Lentokentältä meillä oli private kuljetus ensimmäiseen hotelliimme Alila Ubudiin.

Häämatkalaiset perillä.

Aila Ubud on mieletön paikka! Ihana rauha ja hiljaisuus. Saamamme palvelu hotellilla oli ensiluokkaista.

Meillä oli varattuna vaatimattomin Superior Room. Joka oli kyllä todella riittävä meille - oma parveke mahtavilla maisemilla, tilava huone, iso sänky ja todella siisti kylppäri.

Alilan aamiainen oli ihan mieletön, ainakin tällaisen aamiaisia rakastavan morsiamen mielestä. Joka aamu vaihtuvalta listalta sai valita mieluisimmat jutut ja ne tuotiin pöytään kauniisti aseteltuna.

Pimeä Balilla tuli jo klo 18 jälkeen, joka itseasiassa tuli hiukan yllätyksenä meille, sillä emme olleet asiaa tosiaan etukäteen ajatelleet. Tämä vaikutti siihen, että aamulla piti herätä hyvissä ajoin, jotta ehtii näkemään ja kokemaan mahdollisimman paljon valoisaan aikaan.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä vuokrasimme kaikista peloitteluista  huolimatta skootterin. Meitä oli peloteltu hurjasta vasemmanpuoleisesta Balin liikenteestä ja siitä, että paikalliset poliisit pysäyttelevät turisteja ja keksivät tekaistuja sakkoja. Meillä meni kaikki kuitenkin erinomaisesti ja selvittiin naarmuitta. Suosittelemme skootteria menopeliksi ainakin keskiosassa Balia, saaren etelemmän osan liikenteessä emme omatoimisesti liikkuneet skootterilla. Skootterinvuokraaminen koko päiväksi maksoi meille 15€, mutta kuulemamme mukaan myös 5€ saa skootterin. Me tyhmänä otimme skootterin hotellin kautta, joka tosin oli todella helppoa, sillä ei tarvinnut miettiä mistä skootteri haetaan ja palautetetaan.

Kävimme skootterilla mm. Ubudissa olevassa Monkey Forestissa.

Skootterilla kävimme ihailemassa myös riisiterasseja Tegallantangissa.

Morsiamen mielestä mielettömin ja paras kokemus häämatkalla oli 11 km pitkä koskenlasku Ayung joessa. Ensinnäkin kokemus oli jännittävä, sillä koskaan ei tiennyt millainen koski tulee vastaan seuraavan mutkan takaa. Mutta parasta oli kuitenkin ympärillä oleva luonto, vihreä metsä ja eksoottiset linnut. Ubudissa oli muistaaksemme 5 raftingia tarjoavaa yritystä, me maksoimme raftingista n. 60€/hlö.

Alila Ubud tarjosi meille tunnin hieronnat omassa Spassaan. Ihanaa rentoutumista vauhdikkaan koskenlaskun jälkeen.

Yhtenä päivänä varasimme kokopäiväksi oman oppaan ja autokuskin ja lähdimme kiertämään keski-Balia (hinta tälle n.80€).

Tutuistuimme Pura Taman Ayun temppeliin.

Kävimme Balin suurimmilla riisiviljelyillä.

Pura Luhur Batu Karu oli mystinen paikka.

Perhospuisto oli hiukan pettymys, mutta nähtiin me siellä joitakin upeita perhosia.

Tanah Lot auringonlaskun aikaan oli pakollinen käyntikohde kun Balille menee.

Yhtenä iltana meillä oli Alilassa romanttinen kahdenkeskinen private illallinen ulkona kynttilämeren keskellä. Kokki oli valmistanut meille toiveidemme mukaisen pitkän illallisen. Tälläistä tehdään vaan häämatkalla - ällön romanttista. :)

To be continued...

1. Hyvänen aika kuinka mielettömiä kokemuksia teillä on ollut. Tajutonta!

1. Bali on mystisen hieno paikka, jossa on paljon nähtävää ja koeattavaa. Onneksi lähdettiin hotellin allasalueen ulkopuolelle näkemään oikeatakin elämää.

2. Ihanan kuuloista ja hotelli näytti kivalle mahtavine maisemineen. Nuo riisiviljelmät on varmasti jotain upeeta erityisesti paikanpäällä! Jatko-osia odotellen :)

1. Alila Ubud oli ihana hotellialue.
      Riisiviljelmien järjestelmällisyys on vaan niin hienoa.

3. Voi tajutonta! Kuulostaa aivan täydelliseltä reissulta! :)

4. Uskomattoman näköisiä paikkoja, ei tollasta voi kyllä unohtaa :) Ja ettei tuossa ollut vielä kaikki niin huhhuh.. Karehdin :)

5. Oijoijoijoi... Mä haluuuuuun kans...

1. suosittelen Balia, siitä siis varaamaan lippuja.

6. Aivan ihania kuvia, tulipa kova ikävä Balile :) Poikaystävä asui siellä puolisen vuotta joten tuli itsekin käytyä... Ainoa mikä pisti silmään tästä postauksesta oli tuo skootterin hinta, WHAT?!?! Meillä maksoi kuukaudeksi vuokraaminen aina sen 30-40e. Mutta varmaan eri hinnastot ja kalliimmat hinnat kun ottaa lyhyeksi ajaksi =)